.:: یاالله ::.

.* اَلحَمـــدُلله الَّذی جَعَلَنَـــا مِنَ المُتَمَسِّکیـــنَ بِوِلایةِ اَمیـــرُالمُؤمِنین عَلـــیِّ ابنِ اَبی طالِب وَ اَولاده المَعصُـــومین (عَلَیهِمُ السَّلام) *.


 

 
 
ساقى خم غدیر
 
باده بده ساقیا، ولى ز خم غدیر

چنگ بزن مطربا، ولى به یاد امیر 

 
وادى خم غدیر، منطقه نور شد

باز کف عقل پیر، تجلّى طور شد 

 
«آیة الله کمپانى» 
 

 

عید سعید غدیــر خــم مبارک باد.


اثبات ولایت فقیه طبق آیه ی شریفه ی 59 سوره ی مبارکه ی نساء(معروف به آیه ی اولی الامر):

 
*قسمت اوّل:

*اولی الامر به چه معناست و مصداق آن چه کسانی هستند؟

واژه ی *اولی الامر* به معنای صاحبان کار ، سرپرستان امر و آنان که بر یک امر از خود فرد به آن امر اولویت بیشتری دارند.
در مورد مصداق اولی الامر در آیه ی فوق سه نظر ذیل وجود دارد:
1.بیشتر قریب به اتّفاق مفسّران شیعه و سنّی اولی الامر را بر حسب روایات و بر حسب قرائن داخل در آیات شریفه ی قرآن کریم به ائمه ی معصومین(ع) تفسیر کرده اند.
 
توضیح این که روایات بسیار متعدّدی دلالت بر این مطلب دارد که اولی الامر امامان معصوم(ع) می باشند. چنان که حضرت رسول (ص) در پاسخ به سوالی درباره ی اولی الامر  می فرمایند: ایشان جانشینان من و ائمه معصومین (ع) می باشند. (تفسیر المیزان ، ج 4 ، ص 408).
 علاوه بر روایات متعدّد مفاد همین آیه نیز بر این مطلب دلالت دارد زیرا در آیه نیز اطاعت از پیامبر و اولی الامر مطلق است وهیچ قید و شرطی ندارد و این دلیل آن است که آنان برخلاف حکم خدا هیچ دستوری نمی دهند وگرنه یک نوع تضادّ در حکم خدا پیش می آید و این در صورتی امکان دارد که پیامبر و اولی الامر معصوم باشند و هرگز گناه یا خطایی از آنان سر نزند زیرا اگر احتمال داشت به ناروا یا اشتباه حکمی از آنان صادر شود ، لازم بود که اطاعت از اولی الامر مقیّد به قید شود و اطلاق(مطلق بودن) آن برداشته شود.
 
با این حساب ، منظور از اولی الامر در آیه ی شریفه کسانی هستند که همانند پیامبر(ص) معصومند و هرگز کوچکترین خطا یا گناهی از آنان سرنمی زند و به اتّفاق دانشمندان شیعه ، اینان همان امامان دوازده گانه می باشند بنابراین اولی الامر واقعی حتّی در زمان غیبت نیز خود امام زمان(عج) می باشند.

2.اهل سنّت آن را طبق بعضی از روایات ، به مطلق امیر و حاکم تفسیر کرده اند. (دّرّالمنثور ، جلال الدین سیوطی ، ج 2 ، ص 176).

3.برخی نیز گفته اند: اولی الامر شامل حاکمان راستین است و لذا آیه ی شریفه  دلالت بر لزوم تبعیّت از فقهای جامع الشّرایط دارد که منصوب از سوی امام معصوم(ع) می باشند. این تفسیر مورد قبول برخی از متفکران شیعی قرار گرفته است.(اندیشه های فقهی سیاسی امام خمینی ، کاظم قاضی زاده ، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ، چاپ اول ، 1377، ص 174).
 
*قسمت دوم:
بنا بر تفسیر دوم و سوم ، مسلّما اولی الامر در آیه ی اولی الامر شامل ولایت فقیه نیز می شود.
بنا بر تفسیر اوّل ، هر چند این آیه به صورت مستقیم شامل ولی فقیه نمی شود ، ولی همین آیه با واسطه ، اطاعت از ولی فقیه را نیز واجب می داند. زیرا براساس احادیث و روایات متعدد ، ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم (ع) از طرف آن بزرگواران برای رهبری و اداره جامعه اسلامی ، منصوب شده است .
 
چنان که در حدیث شریف از جانب امام زمان (عج) آمده است : اَمَّا الحَوَادِث الوَاقِعَه فَارجِعوُا اِلَی رُواةِ حَدیثِنَا فَاِنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم وَ اَنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَیهِم.  یا به روایت مقبولة عمر بن حنظلة که امام صادق (ع) می فرمایند: مَن کَان مِنکُم قَد رُوِیَ حَدیثَنَا وَ نَظَرَ فی حَلالِنَا وَ حَرامِنَا وَ عَرَفَ اَحکَامِنَا فَلیَرضوُا بِهِ حُکماً فَاِنّی قَد جَعَلتُهُ حَاکِماً عَلَیکُم فَاِذَا حَکَمَ بحُکمِنَا فَلم یَقبَل مِنهُ فَانمََّاَ استَخَفَّ بِحُکمِنَا وَ عَلَینَا رادًّ وَالرَّادُّ عَلَینَا کَالرّادَّ عَلَی اللهِ وَ هُوَ عَلَی حَدِّ الشِّرکِ بِاللهِ ، (اصول کافی ، ج 1 ، ص 67)
 روایات متعدّد دیگری نیز هست که همگی بیانگر لزوم اطاعت از ولی فقیه است و مخالفت با ولی فقیه را در حد مخالفت با ائمه (ع) و مخالفت با خداوند می داند. نتیجه این که براساس معنای تفسیر اول ، اولی الامر با واسطه شامل ولی فقیه می شود ولی براساس تفسیر سوم بی واسطه آن را پوشش می دهد.

*آیا لازم است ولی فقیه معصوم باشد؟

وقتی لزوم ولی فقیه اثبات شود حال معصوم بودن نسبی آن هم کفایت می کند و هرگاه که اشتباه فاحش و بزرگی از وی مشاهده شود به طور خودکار از مقام ولایت ساقط می شود.
حضرت آیت الله بهجت(ره)در مورد لزوم معصوم بودن ولی فقیه می فرماید:

در زمان غیبت کبرای حجّت حق(عج) ، نمی توان برای مساله بیش از سه رویکرد فرض کرد زیرا یا باید کتاب خدا و احکام و قوانین دین تعطیل شود و یا باید خود بخود بماند یعنی خودش وسیله ابقای خود باشد و یا نیاز به سرپرست و حاکم و مبین دارد که همان ولی امر و مجتهد جامع الشّرایط است .
فرض اول عقلاً و نقلاً باطل است . زیرا دین مبین اسلام ، آیین خاتم است و تا ختم نسل بشر باید راهنما و آیین امّت باشد .
فرض دوم نیز باطل است ، زیرا قانون خود به خود اجرا نمی شود و نیاز به شخص و یا اشخاص دارد تا آن را حفظ کنند و به اجرا در آورند . ناچار باید به فرض سوم قائل باشیم و بگوییم ولی امر باید جامعه  مسلمین را با همه شئونات و ابعاد آن نگه دارد .
از سوی دیگر نیز روشن است که جامعه به تشکیلات فراوان از قبیل ارتش ، آموزش و پرورش ، دادگستری و... نیاز دارد , لذا باید دست ولی فقیه در همه شئونات مادّی و معنوی باز بوده و مبیّن و شارح و راهنما و حلال مشکلات باشد .
در نتیجه ولی فقیه باید تمام شئونات امام معصوم علیه السلام به استثنای امامت و آنچه مخصوص امام معصوم است داشته باشد تا بتواند اسلام را در جامعه پیاده کند و گرنه در صورت عدم وجود تشکیلات و تشریفات حکومتی دشمنان نخواهند گذاشت که حکومت و آیین اسلامی پیاده شود .
( رضا باقی زاده , برگی از دفتر آفتاب شرح حال شیخ السالکین آیت الله العظمی بهجت ره , قم: میراث ماندگار , 1385, ص 101و102)

*نتیجه گیری:
 
1.با دقّت در آیه ی اولی الامر در می یابیم که چون خطاب خداوند متعال(جلّ جلاله) با آنانی است که ایمان آورده اند پس اطاعت از خدا(جلّت عظمته) و رسول خدا(ص) و اولی الامر مخصوص ایمان آوردگان است و لاغیر مگر آن که خداوند بخواهد و لطفش را شامل حال دیگران هم بکند که ایمان بیاورند و نعمت ولایت نصیبشان شود و گرنه نرود میخ آهنی در سنگ.

2.اسلام به عنوان کامل ترین و جدیدترین دین حجّت و معیار الهی در تعیین حقّ و باطل است و امام زمان(عج) به عنوان تبیین کننده ی اسلام و قرآن ناطق مشخص کننده ی حق از باطل هستند پس اولی امر اصل ایشان هستند و سایرین هیچ دلیل محکم و منطقی برای اثبات خود ندارند وعاقبت یا سر تعظیم در مقابل ایشان فرود خواهند آورد و یا نیست و نابود خواهند شد.

3.اعتقاد ما بر این است که مایه ی افتخار ما و رهبر عزیزمون ، حضرت آیت الله العظمی آقا سیّدعلی حسینی خامنه ای(حفظهم الله) به عنوان نائب بر حقّ آقا امام زمان(عج) بر اساس انتخاب غیرمستقیم ملّت رشید ایران اسلامی و توسّط مجلس خبرگان انتخاب شده اند و به دلیل تقوا ، تیزهوشی و شجاعت مثال زدنی شان به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد پذیرش تمامی مظلومان و ستمدیدگان مسلمان و غیرمسلمان جهان قرار گرفته اند و ولایت قلبی بر آنان دارند و نیازی به تحمیل ایشان از جانب ما و اطرافیان ایشان نیست.

4.ایشان بنا بر شخصیت بی نظیر و تقوای مثال زدنی شان هیچگاه ادّعای ارتباط با امام زمان(عج) را ننموده و نخواهند نمود چرا که ایشان مصداق بارز *هر که را اسرار حقّ آموختند...* می باشند. 

 

 
 
 


[ شنبه 90/8/21 ] [ 7:47 عصر ] [ ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

بیاد شهدای گمنام!!! برای بچه های تفحص و برای آنهایی که به دنبال گمشده ی خود می گردند هیچ لحظه ای زیباتر از لحظه ی کشف پیکر شهید نیست. اما زیباتر از آن لحظه ای است که زیر نور آفتاب یا چراغ قوه پلاکی بدرخشد. در طلاییه وقتی زمین را می شکافتیم پیکر مطهر شهیدی نمایان شد که همراه او یک دفتر قطور اما کوچک بود ؛ شبیه دفتری که بیشتر مداحان از آن استفاده می کنند. برگ های دفتر به خاطر گل گرفتگی به هم چسبیده بود و باز نمی شد . آن را پاک کردم . به سختی بازش کردم بالای اولین صفحه اش نوشته بود: عمه بیا گمشده پیدا شده!
لینک دوستان
امکانات وب